قابلیت نقشه گرمایی یا Heat map یک توانایی نوین است که در برخی از دوربین های مداربسته تعبیه شده است. به کمک این تکنولوژی، می توان میزان ترافیک و تراکم جمعیت را در بخش های مختلف مکان تحت پوشش دوربین مداربسته مشاهده کرد. طرز عملکرد این تکنولوژی به گونه­ ای است که طبق طیف رنگ تعریف شده که شامل قرمز، صورتی، زرد، سبز و آبی می ­باشد، میزان تراکم جمعیت را در بخش ­های مد نظر و تحت نظارت دوربین نشان می ­دهد. حداکثر تراکم در بخش قرمز و حداقل آن در بخش آبی رنگ تعریف شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با  تکنولوژی نقشه گرمایی یا Heat map و کاربردهای آن آشنا کنیم.

Heat Map

 نقشه گرمایی یا Heat map

نقشه گرمایی یا نقشه رنگی (به انگلیسی: Heat Map) یک نوع تصویرسازی از اطلاعات (Data Visualization) است که در آن مقدار هر خانه از ماتریس ورودی با یک رنگ نمایش داده‌ می‌شود.

معمولاً خانه‌هایی که دارای مقادیر بالایی هستند با رنگ‌های تیره‌تری نسب به خانه‌هایی که دارای مقادیر کمتری هستند به نمایش گذاشته می‌شوند.

به‌طور معمول برای رنگ‌آمیزی نقشه رنگی برای هر مقدار از رنگی متفاوتی استفاده می‌کنند درحالی که محاسبه رنگ‌آمیزی با یک رنگ و شدت‌های مختلف آن ساده‌تر است. دلیل این امر تشخیص بهتر تفاوت رنگ‌های مختلف توسط چشم انسان است.

از این توانایی در زمینه های مختلفی مانند نمایش میزان توجه کاربران به قسمت‌های مختلف یک صفحه وب، بیولوژی، نقشه آب و هوایی و جغرافیایی و … کاربرد دارد. امروزه استفاده از تکنولوژی نقشه گرمایی یا Heat Map در زمینه امنیتی و دوربین مداربسته نیز رایج شده است.

Heat Map

کاربرد هیت مپ در دوربین مداربسته

داشتن دیدگاه روشن از میزان تردد مشتریان در بخش های مختلف یک فروشگاه به شما کمک می کند که عملکرد خود را در نحوه مدیریت فروشگاه بهبود بخشیده و خدمات مورد نیاز مشتریان را ارتقا دهید. همچنین با وجود این فناوری می توانید به تغییرات جریان مشرتیان در بخش های مختلف و میزان اجناس بفروش رفته دسترسی داشته باشید.
با نصب یک دوربین با قابلیت Heatmap به راحتی می توانید شلوغ ترین و پرترددترین بخش فروشگاه را تشخیص دهید.

این اطلاعات به شما می گویند که مردم زمانی که وارد فروشگاه شما می شوند به کدام بخش بیشتر مراجعه می کنند. این امر می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که افراد به چه چیزهایی بیشتر علاقه مندند و چرا. بدین ترتیب می توانید می توانید اقلام و اجناس فروشی خود را در این مکان های خاص قرار دهید تا بیشتر در معرض دید مشتری قرار گیرند.

نوع دیگری از قابلیت نقشه گرمایی یا Heat map نیز وجود دارد. در این مدل، نقشه گرمایی مربوطه نشان می دهد که کدام جنس بیشتر و کدام جنس، کمتر توسط مشتری لمس می شود.

این فاکتور بسیار مهم است، زیرا تحقیقات نشان داده است که لمس یک جنس، احتمال خرید آن توسط مشتری را افزایش می دهد. یکی از قابلیت های این فناوری، شناسایی مشکلات ناشی از قیمت گذاری است. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی از افراد دست به یکی از اجناس بزنند، اما تعداد اندکی اقدام به خرید آن کنند، این نشان می دهد که کالا گران تر از معمول است.

الگوریتم عملکرد Heat map

با استفاده از الگوریتم های پیشرفته ی نقشه های حرارتی در دوربین های هوشمند، ثبت خودکار رخداد ها در هنگام حرکات مشتریان در طول زمان میسر گشته و توسط نمودار زمانی و آمار فضایی در طیف رنگ های مختلفی همچون قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده می شود.

برای مثال یک قسمت را با تراکم رنگ قرمز و قسمت دیگر را با رنگ آبی و … نشان می دهد. که هر کدام از این رنگ ها بنابر پارامتر هایی که از قبل برای نرم افزار تعریف شده است، مشخص کننده میزان تراکم مشتری در آن قسمت هستند.

معمولا حداکثر تراکم در بخش قرمز و حداقل آن در بخش آبی رنگ تعریف شده است. علاوه بر نمودار طیف رنگ ها، نموداری آمار حجم تراکم را در اختیار کاربر قرار می دهد.
آمار ارائه شده توسط نقشه گرمایی به صورت نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه قابل دسترسی است. به این شرح که در نمودار روزانه، میزان تراکم جمعیت در هر ساعت در نمودار هفتگی و ماهانه میزان تراکم در هر روز به صورت عددی قابل رویت است.

 

امیدواریم مطلب فوق قابل توجه شما همراهان گرامی مجموعه الکتروسایه قرار گرفته باشد برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما در بخش فروش بهره مندشوید.
بوسیله | ۱۳۹۸-۵-۲۸ ۱۲:۳۲:۰۸ +۰۴:۳۰ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۸|مقالات|